Tijdens het detox retraite weekend eind januari 2020 hadden we op de zondag ochtend ook een voeding workshop. De meeste mensen die een retraite nemen willen graag meer rust, ontspanning, tijd voor zichzelf, gezonder voelen, kilootje afvallen en graag inspiratie voor hoe ze het leven gezonder kunnen inrichten.

De workshop gaat bij mij ook niet alleen om je voedingspatroon aan te passen, maar ook je dagelijkse leef patronen. Want wat je ook wilt, het gaat om de kleine mini stappen die je dagelijks zet die tot de grote sprongen en verandering leiden.

  1. De vraag die je als eerste mag stellen is WAT wil je veranderen? Duidelijk voor ogen hebben wat het is dat je niet meer wilt, wat er veranderen mag en met welke uitkomst is de eerste stap. 10 kilo afvallen? meer energie? meer ontspanning? meer geld? relatie? ander werk? etc…
  2. De vraag die je jezelf als tweede mag stellen is WAAROM? Waarom wil je eigenlijk verandering? Wat hoop je te krijgen? Welk gevoelens wil je straks voelen?
  3. De laatste vraag is eigenlijk meer een doel: geef jezelf een TIJD LIMIET. In welke periode wil je hier aan werken en ben je bereid er aandacht aan te geven? Jezelf een tijdlimiet te geven helpt je om op lange termijn verandering te merken.

Hierbij de 10 mini stappen die je dagelijks kan gaan doen om gelijk resultaat te merken en vooral te voelen.

  • Drink meer water, 1 1/2 tot 2 liter per dag. De meeste mensen hebben last van uitdroging verschijnselen wat je al kan voelen in moeheid, droge huid, concentratie problemen en irritatie.
  • Ademen! Klinkt heel logisch en toch doen de meeste het van ons te oppervlakkig en niet diep genoeg. Het is je nummer 1 manier om energie tot je te krijgen, dus stop even en adem een paar keer diep in voor 4 tellen en uit voor 4 tellen.
  • Zonlicht! Ga meer naar buiten en krijg natuurlijk licht op je huid en tevens een stoot frisse buitenlucht en extra zuurstof!
  • Beweging! grote kans dat je te weinig beweegt op een dag. Lichaam wil het liefst elk uur wel bewegen, dus kijk eens of je wat meer kan gaan doen. Of pas een 20-30 minuten workout in je dag routine.
  • Me-time! Geef jezelf elke dag minstens 10 minuten tijd voor jezelf waarin jij iets luxe voor jezelf doet. Gezicht maskertje, meditatie momentje, haal eens een bloemetje voor jezelf, drink je kop thee in stilte op of bedenk je eigen favoriete tijd met jezelf.
  • Smoothies en juices! Tijdens de retraite waren we het er allemaal over eens dat smoothies en juices een hele makkelijke en snelle manier is om extra groenten en fruit binnen te krijgen!
  • Plantaardige voeding! Meer (rauwe) groenten in je eetpatroon. Denk eens aan een extra salade, soep, groenten als hoofd maaltijd of avocado / zoete aardappel in toetjes!
  • Plan je dag / week / maand! Neem ergens een moment in de week, bij mij altijd de zondag avond om je week eens te plannen. Welke maaltijden, wanneer ga je sporten, wat zijn werkmomenten, wat zijn me-time momenten, wanneer heb je een date?? als je een plan maakt, grotere kans dat je je er aan gaat houden.
  • Rust en Slapen! Als je je beter wilt voelen, soms is meer doen niet de weg. Soms is juist tijd nemen om te rusten en/of te slapen de beste optie. Dus plan eens een keer een bad, sauna, avondje vroeg naar bed of helemaal niks.
  • Sociaal leven! Kijk eens naar je sociale contacten (kan ook op je werk zijn) op een dag en voel eens hoeveel energie je dit geeft of kost? plan tijd met mensen waar je blij en ge├»nspireerd door word en voel eens wat een boost aan energie je dit geeft!

Heb jij nog meer tips die hier wel bij op de lijst mogen komen? laat het mij weten, ik hoor graag van je!