10 tips om voor gezonde darmen

Geplaatst op okt 2, 2019 in Nieuws | Geen Reacties
10 tips om voor gezonde darmen

10 tips voor gezonde darmen!

Goed werkende darmen zijn cruciaal voor een gezond lichaam. Je darmen verteren het grootste deel van je eten, zorgen voor voedingsopnamen van alles wat je eten, behouden een goede water balans in je lijf en als alles goed functioneert gaan alle afvalstoffen dagelijks je lijf uit.

Zie je hele spijsvertering als een soort lopende band. Deze begint bij je mond, je eet en kauwt je eten. Daarna gaat het naar de maag waar het eten alvast word voor verteerd. De omgeving in je maag is zo zuur dat ook hier al de eerste plek is waar bacteriën en virussen uit je lijf gehaald worden. Daarna gaat alles door naar de dunne darm, je lever en galblaas geven hier ook zo hun bijdrage aan het verteren van vet. In de dunne darm vind de grootse overdracht plaats. koolhydraten, eiwitten en vetten worden verteerd en omgezet naar bruikbare moleculen voor je cellen. Je vitamines, mineralen en enzymen doen hier het werk en alles word afgegeven door je darmwand aan je bloed. Via het bloed gaat het naar de andere organen, maar word het ook door je hele lichaam getransporteerd.

Gezonde darmen, darmflora en darmwand zijn dus cruciaal voor een schone afgifte. Als hier met de tijd afvalstoffen in vast komen te zitten kan de darmwand gaan lekken en zo komen er dus ook afval stoffen in je lichaam ipv alleen maar voedingstoffen.

Dit kan een hele reeks gezondheidsklachten geven. Van huidklachten, verzwakt immuunsysteem, depressie tot de grotere ziekten. Als je ergens een onbalans vind in je lichaam begint dan eens om je darmen op te verzorgen, verwennen en op te schonen. Je zult versteld staan wat er kan gebeuren in je lichaam.

Gebruik onderstaande 10 tips om er thuis al mee aan de slag te gaan.

1. Drink genoeg water!

Het water helpt je lichaam te reinigen, een goede vocht balans te houden en zorgt ervoor dat je ontlasting niet te hard word. Je bloed, je spijsvertering en je Lymphesysteem hebben allemaal voldoende water nodig. Vaak heb je geen honger, maar heb je eigenlijk dorst.

2. Beweeg!

Deze klinkt zo logisch, maar is heel belangrijk voor je darmen. Je bezit al over een natuurlijk innerlijk peristaltische beweging, die je darmen continue in beweging houden en daarmee het voedsel van begin tot eind drukt. Maar door je hele lichaam te bewegen, je buikspieren te trainen en je metabolisme omhoog te halen help je jezelf het voedsel beter te verteren.

3. Eet vezels!

Eet veel vezels. En dan vooral plantaardige vezels uit groenten en fruit, uit noten en zaden, uit chia zaden en superfoods. Deze bevatten naast de vezels, die als een soort bezem je darmen schoonhouden ook water, vitamines, mineralen en enzymen.

4. Rust en ontspanning!

Voor je spijsvertering optimaal kan functioneren heeft het rust nodig. Lichamelijk rust, dat lekkere even uitbuiken, maar ook interne rust vanuit je zenuwstelsel. Als jou zenuwstelsel altijd in de doe en stress modus staat, zal je spijsvertering op een laag vuurtje branden met allerlei klachten. Als je zenuwstelsel vanuit rust en herstel leeft stromen de spijsvertering sappen en enzymen volop en ook je hele hormoonaal systeem is happy!

5. Reinig & Detox!

Doe eens aan een vastendag, detox weekend of sap kuur. Je darmen vinden het heerlijk om een tijdje niks te hoeven doen. Er zit zoveel eten in je lichaam dat het vaak nog wel genoeg werk heeft om je lijf te helpen met opruimen. Vaak geven we het lichaam teveel eten en moet het systeem altijd aan staan.

6. Neem de tijd op de WC!

Ga naar de wc als je aandrang voelt en houd het niet te lang op. Drink in de ochtend gelijk een groot glas warm water of 2! en voel eens wat er gebeurd. weet haast zeker dat je gelijk naar de wc mag gaan. Gebruik eventueel een krukje voor onder je voeten zodat je in een hurk zit komt en je je darmen beter kunt legen.

7. Massage!

Als je in de ochtend wakker word, masseer je eerst je buik. draai met de klok mee lichte bewegingen vanaf je navel tot steeds verder naar buiten. Zo voel je goed hoe je buik voelt en je helpt de peristaltische beweging een handje mee!

8. Alkalazing!

Maak je lichaam meer alkalisch. Denk hierbij aan groen, groener, groenst. Veel groenten, vezels en fruit. Neem tarwegras, barley gras, spirulina en chlorella. Allemaal producten die je lichaam helpt, je darmen alkalischer maakt en daarom ook minder vastbaar voor ziekten, schimmels en parasieten.

9. Neem probiotica!

Als je klachten ervaart in je darmen neem dan eens probiotica supplement. Ik ben zelf een voorstander van probiotica poeder met een hoge concentratie aan verschillende bacteriën. Neem deze in een klein beetje water net voor je naar bed gaat. Dan zit er zo weinig mogelijk eten in je maag en komt er ook even geen extra eten meer in. Zo heeft het de hele nacht de tijd om zijn goede werk te doen.

10. weinig alcohol en koffie!

Hoe lekker alcohol en koffie ook zijn, ze zijn ook erg verzurend voor je lichaam en kunnen je darmwand flink irriteren. En als je hier al klachten hebt, heb je grote kans dat de alcohol en caffeine met grotere getallen in je bloed komt en je dus meer symptomen zoals racend hart, shaky gevoel of hoofdpijn kan ervaren!